Alla inlägg under oktober 2010

Av Eva Gustavsson - 6 oktober 2010 08:53

Tove är mitt i tonåringens värsta värsta  . Det värsta är väl att man helt plötsligt är mitt i denna värld att dom ska bryta sig loss och stå på egna ben. Jag tror att jag aldrig har varit så rädd, när hon åkte till Norrköping, lovade att komma hem, men kom aldrig hem, svarade inte på telefon eller sms   som föräldrer tror man ju det allra värsta är hon full ? tar hon droger ? Har hon kommit i fel sällskap? har hon blivit våldtagen, slagen. Hon åkte på torsdagen för att se på rix-fm festivalen, fick lov att åka men lova att komma hem på kvällen vilket hon helt enkelt inte gjorde hon kom inte hem fredagen, lördagen, söndagen heller jag ringde polis, hennes vänner som jag vet om ja allt hade typ panik kunde inte sova var som ett vandrade lik, och så hade jag jobb helg   . På måndagen skulle skolan börja, skulle hon åka till skolan direkt ???? hade ingen aning, men det gjorde hon, jag hade kontakt med skolan mfl. trodde ju då att hon skulle komma hem men icke hon åkte direkt till norrköping igen under tiden hade jag fått reda på att hon bodde hos en tjej som hade egen lgh och vad hon hette, men ingen adress eller telenr. På tisdagen ringde skolsköterskan att Tove var hos henne och var sjuk då kom hon äntligen hem. Men grejen är att Tove tycker inte att hon gjort ngt fel   socialen blev inkopplad, så då var vi där men hon skulle minsann inte prata med ngn, men det gjorde hon och dom tyckte hon var en bra tjej och att vi var en vanlig familj, vad hade dom väntat sig ??? Sen ringde jag till skolspykologen så då var vi där och jag tror att hon förstår att när man är 14 år så gör man inte så, utan man kommer hem. Men så hände det igen i helgen, men då hade hon glömt busskortet så hon kunde inte komma hem så hon, då fick vi iaf kontakt med henne. Hon kom hem på söndagen ,   . Vi förbjuder inte henne att vara med sin vänner, men jag vill att hon ska sova hemma herregud hon är 14 år. Tove har skött om en häst här i ringarum som ägs av en pensionär, nu ska ev hon sälja sina hästar, och då har vi frågat om vi får köpa Tilly, jag vet om att hästen försvinner då kommer vi aldrig se Tove hemma. Så jag hoppas vi får köpa henne om hon nu ska sälja det är lite si och så. Jag älskar min Tove så jag gör allt   om så jag måste köpa en häst så gör jag det.

  

Tove med sin älskade Tilly som kanske blir hennes på riktigt    

Av Eva Gustavsson - 5 oktober 2010 07:55

Och har inte bloggat på länge. Det som har hänt i stora drag ska jag försöka skriva. Grejen är att man inte vet var man ska börja  . Vi kan börja med mitt jobb, som är väldigt frustrerande just nu. Det började med att SJ inte la ngt anbud på pendeln (östgötatrafikens pendel mellan norrköping och tranås) och då blev det DB som vann anbudet och det innebär att att dom inte bara tar över pendeln utan även personal. SJ har 88 ombordare i Linköping, och dom behöver bara ha 55 när pendeln försvinner. Då fick vi ett papper där det stod att man fick välja om man skulle gå över till DB eller stanna kvar på SJ. Blir det för få som väljer att gå över så blir de som är sist anställda som får gå över. Och jag tillhör ju en av dem som är sist anställd   . Jag iaf tackade nej direkt att gå över, dels för att jag älskar åkning på SJ, pendeln är så enformigt. Men så hade DB möte med oss innan semestern och allt lät ju hur bra som helst, de erbjöd högre lön, de skulle starta upp åkstationer i nr, lp, mjölby och nässjö, och det skulle bli nästan ingen kvartstid ( kvartstid är när vi är på bortastation och har längre rast än 1 timma som ex om vi åker till cst och har 6 timmar rast där innan vi får åka tillbaks igen då kallas det för kvartstid och då har vi betalt en kvart i timmen). Men jag ville iaf stanna kvar på SJ det är något visst med SJ   . Och då tyckte nog de flesta att det lät ju skitbra, och en hel del kunde tänka sig att gå över, men så hörde vi inget på hela sommaren, Facket började surra om att de vägra att skriva på kollektivavtalet m.m så då börjar man liksom undra vad sjutton   så då började rykten gå hej villt, en del började tänka att nä jag ska nog inte gå över. Då fick jag och ett par till panik vad fan gör vi nu tänk om inte det går över så många då måste vi ju gå över. I samma veva startar SJ upp en ny åkstation i Karlstad så vi sökte dit i ren panik för vi ville verkligen vara kvar på SJ och då tänkte vi att om vi är kvar inom SJ kan det vara lättare att komma tillbaks till LP. Dagen efter jag hade slängt in en ansökan så ringde dom och sa att jag skulle få komma på intervju till Karlstad. Vi var 3 ombordare och 2 lokförare som åkte dit, Karlstad är en jätte mysig stad, värmlänska bara älskar jag. Men jag kände att det blir för långt att veckopendla och med det som har hänt hemma kände jag nä jag kan inte jobba här, fast det skulle var hur kul som helst. Intervjun var kort så man undrade varför de hade tagit upp oss dit. Sen började SJ i LP få lite panik, det slutade folk, det var trots allt 18 som tackat ja till att gå över men de kunde ändra sig också och tacka nej så länge de inte har skrivit på ngt avtal med DB. Så SJ i LP slänger ut en annons på att dom söker timanställda   så ringer dom från Karlstad och säger du har fått jobbet   hur fan gör jag nu, Jag tackade NEJ jag chansar helt enkelt på att jag får vara kvar på SJ och skulle jag inte få det, ja då får jag väl gå över till DB och hoppas på att jag får bli stationerad i Nr. Den 13 dec tar DB över, jag hoppas hoppas verkligen att vi får reda på ngt snart hur det blir, för hur det än är så mår man dåligt av att inte veta.  måste nog slänga in en bild, det blir så mkt text.  Så här ser våra tåg ut när vi kör på en älg. Detta var i vintras och det var många på körningar på älg snön gjorde att älgarna gick ut på spåren där det inte var så mkt snö och de åt av slyt som växer på banvallen.

 


Så ligger till på jobbfronten just nu   . Återkommer med hur det går, nu ska jag äta frulle och dricka java   .


Ovido - Quiz & Flashcards