Alla inlägg under mars 2013

Av Eva Gustavsson - 23 mars 2013 15:17

Efter chocken att jag inte får ngn op, ska få ordning på mitt blodtryck sen får vi se. Idag har jag iaf varit ute och pulsat i snön vet inte vilket som var jobbigast att gå i spåren där ngn redan hade gått eller i snön där ingen hadde gått jobbigt var det iaf. Underbart väder med solen som skiner från klar blå himmel och så bakslaget all snö men det är sjukt härligt endå.

Av Eva Gustavsson - 20 mars 2013 15:27

Ja då var dagen kommen, jag gick upp kl 05.00 för att jag ville ha minst 2 timmar på mig att åka då det kom så jäkla mycket snö, iaf så kom jag dit i tid var där vid halv 8 så det var skönt   , var sjukt laddad. Det började med en information från en av läkarna det var lite samma info som jag fick från första mötet i Norrköping, sen var det en dietist som informerade det var bra då fick man svar på frågor man undrade över. Sen blev det väntan för ett enskilt samtal med läkaren, jag blev näst sist och när jag kom in så tog dom midjemått, vikt och så blodtrycket och där tog det stopp för min del, han sa att jag var för sjuk för att kunna op.        just nu kan jag inte skriva mer om det jag är så sjukt besviken.

Av Eva Gustavsson - 19 mars 2013 09:18

Njuter av en god kopp   kaffe så gott. Ja vad ska man säga vi tog ett steg tillbaks det snöar för fullt. Det har nog kommit 10 cm, men det är nog inget mot skåne fy sjutton dom har snöstorm usch. Igår var jag på sj academy shool fint va ? men sj har äntligen sett att man inte kan ha en egen skola så dom har sålt den ett steg i rätt riktning. Men iaf så skulle vi ha utb i järnvägsföreskrifter och som vanligt är det fokus på x2000 jag blir så trött. Men då var det klart iaf för denna gång.

Är ledig idag och är helt ensam det är så skönt   . Jag ska inte göra så mkt eller jag ska iaf tvätta, dammsuga, och till papperinsamlingen laga mat så jo ska nog inte säga att jag inte ska göra ngt för det ska jag   .

Inbrott här på gatan hos en granne så obehagligt peppar peppar så har vi varit ganska så förskonade för sånt. Men nu iaf har det hänt de är på semester så då slog dom till. Skulle jag komma på någon som håller på med inbrott ja då skulle jag nog få skaka galler sen jäklar så arg jag skulle bli   .


Igår fick jag samtal från BUP   dom har avskrivit oss, då dom inte tycker att Tove har såna problem som dom kan hjälpa till med. Nu vill inte BUP, SOC eller skola hjälpa oss. Det är jobbigt att hela tiden jobba mot strömmen.


I morgon gäller det mötet i Motala så spännande, hoppas jag hittar dit ska ju vara där redan kl 8 så jag måste nog åka hemifrån vid 6, kommer nog ha svårt att sova   

Av Eva Gustavsson - 17 mars 2013 16:49

På g Noras söta fräknar börjar titta fram så gulligt

Av Eva Gustavsson - 17 mars 2013 12:59

Är det inte många dagar kvar innan jag ska till Motala   , Är förväntansfull, lite nervös, och hoppas hoppas på att jag får en op tid. Idag är det söndag alltså helgen är snart slut, när man jobbar som vi gör vet man knappt vad det är för dagar. Igår hade jag en låååång arbetsdag, som slutade med en övernattning i Västerås men idag har jag bara åkt från Västerås och till Linköping skönt med korta dag2 som vi säger. Det var en fin solnedgång igår bilden blev väl inget vidare när man tar med mobilen i ett rullande tåg men iaf   


 


Lycka var i morse närman kommer till frukosten på hotellet och ser att man är först.


 

 


Men en stor besviklse, när man börjar ta av frukosten så ser man att den har stått framme ett bra tag   brödet är torrt, skinkan torr, osten torr äggen kalla. Så dåligt av ett hotell med gäster.

När vi kom till Lnköping kom det ett pågatåg och åkte förbi det är alltså pendeltåg som i vanliga fall går i malmö, men dom hade väl varit på service eller nått, för tåget var tomt förutom på föraren.

 


När jag kom var det full fart på mina små älsklingar    chihuahua race


Och min stora älskling har varit lammvakt hos en god vän i natt så han ligger i soffan och slappar. I morgon blir det en utbildningsdag i solna i JTF Järnvägstrafik föreskrifter. Jihaaa så kul eller not.
  

Av Eva Gustavsson - 15 mars 2013 07:51

Hemmasittare är ungdomar som har haft en 100% frånvaro från skolan under minst 3 veckor, sammanhängande tid, på grund av att de sitter hemma.
De flesta som sitter hemma har haft en hög frånvaro sedan mellanstadiet.
Hemmasittare är barn och unga som vill gå i skolan, men inte vågar/kan förmå sig, snarare än de som vågar men inte vill (har ofta ett mkt aktivt socialt liv utanför skolan).
Det är inte alltid helt enkelt att bestämma om en elev vill gå i skolan eller inte. Vår riktlinje får ibland vara att vi anar viljan.
Hemmasittande barn och unga är ett växande problem i skolvärlden och inom andra myndigheter och instanser som arbetar med ungdomar.


För hemmasittare och skolvägrare är varje dag en fråga. En fråga till sig själv. Vad är värt att göra idag? Finns det något värt att göra och är det i så fall skola?

De flesta har perioder då allt fungerar. De går till skolan som alla andra. Utan att ställa frågan. De flesta har också perioder då inget fungerar. De går inte alls till skolan. Utan att ställa frågan. Den är inte ens aktuell att ställa.

Men det finns ett mellanläge. Det är en vardag, inte som andras, en vardag som en ”vanlig” familj aldrig skulle kunna förstå. De är en sorts rysk roulette varje dag… Om än inte med dödlig utgång, mer långsamt nedbrytande… Tankarna snurrar i barnets eller ungdomens huvud och landar i… spänningen eller snarare hopplösheten och vanmakten är olidlig. Landar det i att barnet går upp som alla andra, följer syskonens rytm i morgonens rutiner och kommer iväg. Då är allt fröjd. Men det finns andra dagar.

De dagarna händer ingenting. Kommer inte upp, kommer kanske inte ens några ord… Stilla och tyst. Vanmakt hos föräldrar och barn.

Andra dagar eller andra barn kanske tvärtom ställer världen och hemmet upp och ner. Tårar, utbrott och kanske panik. Vanmakt hos föräldrar och barn.

Alltför många undrar: Men kan de inte bara skärpa sig? Dessa hemmasittare och skolvägrare! Och hur kan deras föräldrar bara gå med på det. I någon mån så stödjer de ju beteendet eftersom det accepterar det. Med föräldrars goda minne… i föräldrars förtvivlan snarare.

Ja, om det vore så lätt att det handlade om att skärpa sig och inte gå med på det… Som vanligt handlar det om ett problembeteende som inte är problemet i sig. Det finns något som orsakar beteendet, hemmasittande och skolvägran, det är det vi ska förstå och hjälpa till att lösa. Och har det gått så långt, att ditt av naturen glada  och nyfikna barn, nu är en ungdom eller barn som inte ser meningen med att gå upp och ut i livet. Ja, då har vi förstås ett stort problem, som tar lång tid att lösa.



Jag såg nyhetsmorgon som tog upp detta med hemmasittare jag fick en aha upplevelse det stämmer på vår dotter 100% hade vi haft skola, soc, kommun som hade hjälpt oss hade det kanske varit annorlunda. Det är så himla bra att detta kommer upp i ljuset nu så kanske kommun, skola kan aggera. Tyvärr kommer det inte hjälpa oss då liksom är kört för vår dotter, hon går just nu om 9:an men med 70-80% frånvaro. och det är inte många veckor kvar.



 

Av Eva Gustavsson - 14 mars 2013 11:09

Igår efter det att jag kom från Sandviken så hade jag medarbetarsamtal med chefen, det var ett bra samtal jag berättade också att jag ska göra en gastric bypass op, men hon visste inte vad det var ha ha men jag förklarade lite, men det är bra sa hon förändring på lång sikt så jag tror inte hon fattade iaf ha ha blatte som hon är   . Jag har ju aldrig behövt sjukskriva mej,  så hon lovade att hjälpa mej när jag ska sjukskriva mej   . Efter det så åkte jag och handlade mat, det var ett tomt kylskåp som ekade. Sen åt vi kokt korv med bröd jag orkade inte ställa mej och laga en massa mat. Sen begav Nora och jag oss till stallet idag hade dom hopplektion, kallt som satan i ridhuset. Sen hem ta in alla hundar, fixa mat till älsklingen, gjorde frukost till honom och tog upp färdiga matlådor ur frysen   , gav hundarna mat, och sen ut med dom i trädgården för sista pinket, sen kunde jag gå till min sköna säng, och då kom älskligen hem så vi låg och pratade lite sen sov vi kanska så omg.

Idag har jag varit på VC och tagit prover som skulle göras innan 8-grupps mötet, jag var där kl 8 när dom öppnade och jag fick nrlapp 11 jag tror alla vikens pensionärer var där herregud skulle alla ta prov idag liksom, men det gick ganska fort. Så blev det min tur och hon plockade fram det ena röret efter det andra jag tror det var 5 rör totalt hm jag sa till henne att jag har varit blodgivare för många år sen men fick sluta pga att mina ådror är svåra att hitta, men hon prickade rätt på en gång, skickligt   . På vägen hem blev det ett snabbt stopp på ica i Gusum, sen hem och äta frulle.

Jag har försökt kolla på nätet vad de som ska göra en gastric bypass dricker under veckorna innan op, men det verkar ingen ha skrivit op, så jag vet inte vad ska man välja nutrilett ? Cambridge? Herbalife? Modifast ? hoppas dom säger något om det på mötet, annars får jag fråga helt enkelt, hade ju tänkt börja redan nu men jag väntar till mötet då jag inte vet vad man ska dricka.


Snart ska jag ta och fixa middagen, sen ska jag skjutsa sonen till norrköping för han ska klippa sig, så då tänkte jag åka och göra lite ärenden, Ja sen är det väl tv och sängen kan jag tänka mej.


Längtar tills vår trädgård är full av vitsippor, men det verkar dröja -23 i morse och mer snö kom det igår är det en ny istid på g man kan ju undra för förra året vid denna tid var det + 22.  

 


Jag kommer lista upp ngr saker som jag vill göra när jag har gått ner i vikt.

* Ta upp min ridning igen   

* Springa ( det har jag aldrig gjort ) Jag längtar tills jag orkar och kan det

* Åka långfärdskridsko det har jag aldrig gjort men det är något jag skulle vilja prova

* Åka till fjällen och vandra det har jag heller aldrig gjort

* Åka längdskidor det har jag gjort men det var många år sen, så jag vill börja göra det igen har kollat lite på skidor denna vinter, men det är en djungel.


Min lista kommer nog bli lång, som typ 100 saker jag vill göra innan jag dör typ    .


Och mina mål


Mitt första mål Gastric bypass efter det kommer målen fyllas på   .


Det jag går och tänker på väldigt mycket just nu är, tänk om jag inte går ner vilken fasa usch jag har ju haft väldigt svårt att gå ner i vikt tänk om detta inte hjälper hemska tanke   .


Tjing

Ovido - Quiz & Flashcards